Hyperventilatie is een manier van ademen waarbij je gaat ‘over- ademen’. Vooral chronische hyperventilatie komt veel voor. Dit geeft veel klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid, slaapproblemen en benauwdheid. Onverwerkte emoties, angst en stress kunnen leiden tot hyperventilatie. Ademtherapie is de beste manier om van de hyperventilatie af te komen.

 

In ‘De Praktijk Hoorn’ zijn wij als oefentherapeuten gespecialiseerd in de ademhaling- en ontspanningstherapie. Voor de meeste mensen is ademhalen iets heel vanzelfsprekends. Toch is ontspannen ademhalen voor sommigen een hele kunst. Want emoties en spanningen zijn direct van invloed op het ademhalingsproces. Stress kan leiden tot hyperventilatie en angst- en paniekstoornissen.

Chronische adem ontregeling kan leiden tot allerlei lichamelijke klachten:

  • Kortademig
  • Gevoel niet goed door te kunnen ademen
  • Onregelmatige ademhaling (veel zuchten en /of gapen)
  • Tintelingen of doof gevoel in handen, voeten of mond
  • Gevoel van flauwvallen
  • Steken op de borst
  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Benauwdheid
  • Hartkloppingen
  • Drukkend/pijnlijk gevoel op de borst
  • Duizeligheid
  • Transpireren

De ademtherapie is erop gericht je eigen ademritme te vinden en deze toe te passen in rust en in stresssituaties. De ademtherapie is een effectief instrument om stress te hanteren waardoor je je beter gaat voelen. Als je last hebt van angst- of paniekstoornissen, is ademtherapie de manier om het lichaam weer onder controle te krijgen.
Ook bij CARA (astma, bronchitis) is een goede ademtechniek van groot belang. In de ademtherapie zijn onze therapeuten geïnspireerd door de Buteyko methode, hierin speelt het verminderd ademen een belangrijke rol.

Daarnaast is er Buteyko therapeut die groepscursussen geeft. Meer informatie zie onder De Buteyko Cursus.

Ontspanningstherapie

Bij de ontspanningstherapie leer je om te voelen hoe je spanning in je lichaam zich opbouwt en vasthoudt. Je krijgt meer inzicht in hoe jij met spanning omgaat en je leert je eigen spanning beter te hanteren.

De ontspanningstherapie bestaat uit allerlei oefeningen. We gebruiken ook hierbij ademhalingsoefeningen omdat deze een ontspannend effect hebben. Daarnaast gebruiken we diverse methoden zoals Jacobson, autogene training, visualisatieoefeningen en diverse oefeningen uit de mindfulness zoals de bodyscanmeditaties.

Ontspanningstherapie is bedoeld voor mensen met:

  • Te veel stress of een te hoog werkritme
  • Slaapstoornissen
  • Moeite om te ontspannen
  • Hyperventilatie of andere ademstoornissen
  • Concentratieproblemen
  • Chronische pijnklachten

Het doel van de ontspanningstherapie is om een betere balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Hierdoor krijgt je lichaam de ruimte om tot rust te komen en te herstellen.

Hartcoherentie

Meten is weten.

In onze praktijk maken wij ook gebruik van de hartcoherentiemethode. Deze leert je beter om te gaan met stress, verhoogt het algemene welzijn, maar bevordert ook je creativiteit en intuïtie. Hartcoherentie is de mate van regelmaat in de hartvariatie. Een hoge hartcoherentie correspondeert met een verbetering van de gezondheid.

Hoe verhoog je je hartcoherentie?

Door een sensor aan je vinger te doen en deze aan te sluiten op de computer, kunnen wij in De Praktijk met behulp van biofeedback software je hartritmepatroon zichtbaar maken. Als er mooie sinusgolven verschijnen word je coherent.

coherentie

Met behulp van oefeningen die gebruik maken van je emotionele geheugen, is je hartcoherentie positief te beïnvloeden. We leren je om deze emotionele zelfreguleringstechnieken zelf uit te voeren. Onderzoek toont aan dat al na 30 dagen het effect op de gezondheid, o.a. een vermindering van cortisol, het stresshormoon, merkbaar is.

Hyperventilatie geeft veel klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid, slaapproblemen en benauwdheid. Onverwerkte emoties, angst en stress kunnen leiden tot hyperventilatie.
NEEM NU CONTACT MET ONS OP!