Mindfulness leert je leven in het huidige moment. Niet steeds bezig zijn met alles wat nog moet of wat geweest is. Aandacht schenken zonder oordeel, daar gaat mindfulness over. Door in het hier –en nu te zijn ga je minder piekeren, meer genieten en geluk ervaren. Mindfulness vermindert stress en somberheid en verbetert de concentratie. Mediteren zorgt ervoor dat er weer ruimte ontstaat voor creativiteit en plezier.

 

Zonder dat we er ons bewust van zijn, denken wij vaak aan dingen die gebeurd zijn of nog moeten komen. Met andere woorden zijn wij meer bezig met het verleden en de toekomst, dan met wat er zich op dit moment afspeelt. Mindfulness leert je om te leven in het hier-en nu.

 

'Mindfulness is de bewustheid die ontstaat door doelbewust aandacht te geven aan dingen zoals ze zijn, op het moment zelf en zonder te oordelen.'

Mindfulness wordt ook wel concentratietherapie genoemd. Door je te concentreren op je lichaam, bijvoorbeeld de ademhaling, ontstaat er rust en ruimte in je hoofd. Mindfulness is gebaseerd op de Oosterse zijnswijze waarbij je met aandacht en aanvaarding alles van jezelf er laat zijn zoals het is. In onze praktijk gebruiken we vaak de bodyscan. De bodyscan is een manier van ontspannen waarbij de aandacht op het lichaam gericht wordt. Het doel is het gewaarzijn te vergroten en je gedachten meer tot rust te brengen. Hierdoor krijg je meer contact met je gevoel. Tijdens de diepe ontspanning vindt er een optimaal herstel plaats van de processen in je lichaam en krijgt je lichaam de ruimte om weer nieuwe energie op te doen.

Mindfulness meditatie is een proces van bewustwording. Bewustwording van je gedachten, gevoelens en emoties. We hebben vaak negatieve en automatische gedachten die, zonder dat we het door hebben, leiden tot negatieve gevoelens. Als we ons hiervan bewust worden, kunnen we deze cirkel doorbreken.

De effecten van Mindfulness meditatie zijn veelvuldig wetenschappelijk onderzocht. Het blijkt dat mensen na de training minder lijden onder stress en dat ze effectiever en met meer veerkracht in het leven staan. Deelnemers vertellen dat de training hun leven boeiender, levendiger en bevredigender heeft gemaakt. Dat het makkelijker is om de juiste balans te houden.

Mindfulness is uitermate geschikt voor mensen die:
• Depressief zijn
• Veel piekeren
• Het gevoel hebben dat hun denken nooit stopt
• Een burn-out hebben
• Angst en paniekstoornissen hebben
• Slaapproblemen hebben
• Zichzelf beter willen leren kennen
• Zicht willen krijgen op (ongewenste) gedragspatronen

Klik hier om naar de Mindfulness cursus te gaan op onze website. 

Neem nu contact met ons op!

Mindfulness vermindert stress en somberheid en verbetert de concentratie. Mediteren zorgt ervoor dat er weer ruimte ontstaat voor creativiteit en plezier.

 

'Zelfs het kleinste moment van stilte is een manier om in het heden te komen en tevens een manier van verdergaan.'