Compassietraining is een verdieping en aanvulling op de 8-weekse Mindfulness MBSR training. Compassie is een sensitieve houding bij pijn en lijden van jezelf en anderen, en de bereidheid om je in te zetten om deze pijn te verlichten en te voorkomen. Onderzoek toont aan dat (zelf) compassie een gouden weg aanreikt naar gezondheid, welzijn en veerkracht. 

Ieder mens wil graag geaccepteerd en gezien worden. We willen ons welkom voelen als we ergens komen. We willen ons geliefd voelen, ook al zijn we niet perfect, dus met alles erop en eraan.

In de eerste plaats is het belangrijk om te leren zorgen voor jezelf. Sta er eens bij stil; hoe vriendelijk ben ik voor mezelf als ik net een fout heb gemaakt of wanneer ik iets ‘doms’ heb gezegd? Kan ik liefdevol en aardig zijn voor mezelf? Kan ik mezelf werkelijk rust en aandacht geven? We zijn vaak hard voor onszelf. Vraag je maar eens af hoeveel vrienden je nog zou hebben als je even hard zou zijn voor je vrienden als voor jezelf.

Bij de compassie training beginnen we met liefde voor jezelf. Net zoals het in het vliegtuig belangrijk is eerst je eigen zuurstofmasker op te zetten, voor je je kinderen of anderen helpt, is het belangrijk om eerst zorg te dragen voor jezelf. Daarna kan je anderen helpen.

De compassietraining bestaat uit diverse meditaties die gericht zijn op mildheid, compassie en gedeelde vreugde. De meditaties zijn gericht op het ervaren van veiligheid en geborgenheid. De oefeningen bieden steun in moeilijke momenten. Sommige meditaties werken vanuit je voorstellingsvermogen. In deze training leer je hoe je zelfzorg in je leven kunt inbouwen en tevens hoe je nog beter tot rust kunt komen.

Praktische informatie:

  • Indien je niet bekend bent bij ‘De Praktijk Hoorn’, is er voorafgaand aan de training een individuele intake van 30 minuten.
  • Groepsgrootte 8 personen.
  • Kussens, matten, dekens en andere materialen zijn aanwezig.
  • Inclusief reader en toegang tot geluidsbestanden om te oefenen.
  • 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.
  • Kosten €425,-. (sommige zorgverzekeraars vergoeden (een deel) van de nota)
  • Het meeste profijt heb je van de training als je thuis tijd maakt om te oefenen en om kleine opdrachten te maken. (dagelijks 15-30 minuten)

Conny van Meer is Mindfulness trainer Level I. Zij heeft haar opleiding gevolgd bij het Instituut voor Mindfulness en is aangesloten bij de VMBN.

De MBCL-training heeft zij gevolgd bij Frits Koster en Annetje Brunner verbonden aan het Instituut voor Mindfulness.

Benieuwd wanneer er weer een compassie training start? Vul dan hier het contactformulier in.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat (zelf)compassie samengaat met:

  • Een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen.
  • Meer persoonlijk initiatief, grotere vaardigheid om met moeilijkheden om te gaan en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen acties.
  • Minder angst voor het maken van fouten en minder angst voor afwijzing.
  • Meer zelfrespect, sympathie en begrip voor eigen tekortkomingen.
  • Een betere zelfzorg en gezonder eetgedrag.
  • Betere emotieregulatie, door emoties met vriendelijkheid in plaats van vijandigheid te benaderen.
  • Meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme.