Mindfulness of aandachtstraining leert ons om bewust in het hier- en nu aanwezig te zijn. Aandacht kunnen we trainen en ontwikkelen net zoals de spieren in het lichaam. Door regelmatig te oefenen wordt onze geest rustiger en kunnen we beter met stress omgaan. We leren automatische patronen herkennen en leren daardoor beter voor onszelf te zorgen. Mindfulness leert ons om bewust aanwezig te zijn bij alles wat het leven ons biedt: mooie en fijne momenten, maar ook moeilijke en pijnlijke momenten. Dit vergroot onze draagkracht en helpt om steeds weer nieuwe balans te vinden.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness. Hieruit komt naar voren dat mensen die dagelijks 20 minuten mediteren beter kunnen omgaan met stress en dat ze effectiever en met meer veerkracht in het leven staan. Ook heeft mediteren een gunstige invloed op het afweersysteem. Deelnemers vertellen dat ze zich energieker, gezonder en gelukkiger voelen.

Praktische informatie:

  • Indien je niet bekend bent bij ‘De Praktijk Hoorn’ is er voorafgaand aan de training een individuele intake van 30 minuten.
  • Groepsgrootte 8 personen.
  • Kussens, matten, dekens en andere materialen zijn aanwezig.
  • Inclusief reader en toegang tot geluidsbestanden om te oefenen.
  • 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.
  • Kosten €425,-. (sommige zorgverzekeraars vergoeden (een deel) van de nota)
  • Het meeste profijt heb je van de training als je thuis tijd maakt om te oefenen en voor kleine opdrachten. (15-30 minuten per dag)

Conny van Meer is mindfulness trainer Level I. Zij heeft haar opleiding gevolgd bij het Instituut voor Mindfulness en is aangesloten bij de VMBN.

Benieuwd wanneer er weer een mindfulness training start?
Vul dan hier het contactformulier in.

Mindfulness is uitermate geschikt voor mensen die:

  • Beter willen leren omgaan met drukte en stress. (burn-out, angst of paniek)
  • Beter willen leren omgaan met lichamelijke klachten. (pijn, slaapproblemen)
  • Beter hun grenzen willen leren kennen en aangeven.
  • Beter willen leren omgaan met denken en piekeren.
  • Zichzelf beter willen leren kennen.
  • Beter willen leren omgaan met somberheid of depressieve gevoelens.