Heb je last van hoofdpijn, migraine, nek-schouderklachten, rugklachten, fybromyalgie, incontinentie of licht urineverlies? Oefentherapie helpt je om van deze klachten af te komen. Door middel van oefeningen en houdingscorrecties leer je je lichaam op een juiste manier te belasten en je spierkracht te verbeteren. Mobiliserende oefeningen in combinatie met rekken en losmaken van spieren helpt je onnodige spierspanning los te laten, waardoor pijnklachten afnemen. Je kunt je weer soepel en vrij bewegen.

Met Oefentherapie Cesar / Mensendieck kunnen klachten verminderd of verholpen worden, die te maken hebben met een verkeerde belasting van het lichaam. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld rugklachten, nek- schouderklachten, hoofdpijnklachten en bekkenklachten.

De therapie is erop gericht dat je zelf leert je houding te corrigeren. Verkorte spieren worden gerekt, overbelaste spieren ontspannen, verzwakte spieren versterkt en eventueel overbelaste gewrichten gunstig belast. Je krijgt zelf inzicht in hoe je lichaam functioneert. Dat is belangrijk, want zo heb je in het vervolg zelf invloed op het voorkomen of herstellen van klachten.

Geen lichaam is hetzelfde. De oefentherapeut kijkt naar de houdings- en bewegingspatronen van jouw lichaam en de relatie met jouw klachten. Er wordt onder andere gekeken naar je werkhouding, je manier van zitten en staan, naar je bewegingspatroon bij het sporten en/of uitvoeren van hobby’s.

Om je klachten te voorkomen, te verminderen of te verhelpen, wordt een oefenprogramma opgesteld. Je leert je lichaam zo optimaal mogelijk te bewegen en de juiste spieren te gebruiken. Ook leer je oefeningen die ervoor zorgen dat de pijnlijke spieren weer ontspannen. De verschillende houdingen en bewegingen worden doorgenomen en je krijgt gerichte adviezen die speciaal van toepassing zijn op jouw houding, jouw bewegingsgewoonten en jouw klachten.

Naast oefentherapie bieden we ook een cursus ‘Beweeg je gezond’ aan. Klik hier voor meer informatie.

Kan helpen bij klachten zoals:

• Scoliose / kyfose.
  • Rug-en nekklachten.
  • Hoofdpijnklachten.
  • Bekkenklachten.
  • Klachten die ontstaan door een verkeerd houdings- of bewegingspatroon.
  • Neurologische klachten zoals CVA, Parkinson, HNP, MS.